Pages

nuffnang

Monday, November 29, 2010

Nak belajar buat cupcake



Cupcake! Cupcake! Cupcake!

SAya mau belajar buat cupcake. Tapi saya malas nak bergerak. Kalau dah 24 hours ( belum tolak tidur la) asyik on9 jer, bila mood nak datang buat cupcake yer. Ni pun dah jam 4.20 a.m still segar lagi biji mata ni depan laptop. Biasalah make up blog la, pe lagi. Saje2 je nak ada blog yg cute. 


Kenapa nak belaja buat cupcake? haa, sebab En Hisyam la. Dia email n advise kat aku cuti sem ni jangan waste time. Dia suruh amik kursus2 and outdoor activities, ex : kursus bahasa, advance excell, daki gunung [hah fevret ni, tp xde geng la], and the most interesting part yang dia suruh adalah belajar buat cupcake=) ... Actually aku interested dengan semua suggestion dia tapi semuanya tak berkesempatan. Rabu ni pun dah nak practical, so memang tak sempat except aku spend time on weekend for those activities. 


But, satu masa nanti nak belajar gak buat cupcake and cake2 yang lain. Seronok plak nak buat cake sendiri. Since buat cake coklat moist masa Aidiladha aritu. Sedap2. Anak buah n family berebut2. And memang kelakar, padahal beli tepung instant tapi riuh sekampung bila cake dah jadi. He He. Tapi bukan tak reti buat sendiri. Tahu jer, cuma instant lagi mudah. Murah pun murah jer.




Kek Coklat Moist
Model Cake























haaaaa, maka terhasillah cake yang nampak hodoh ni, tapi jangan pandang sebelah mata ae, sedap tu!!!! Actually huruf "M" kat topping tu aku pepandai je tambah yogurt. Sebab aku minat giler makan yogurt. Niat di hati nak deco la yogurt tu, tapi ape punye deco la yang terhasil tu. Tak kreatif langsung! haha. HuRUF "M".... Untuk ape tu yer???? 






 So, aku nak share la resepi cake ni, kalau rajin buat lah yer, Ikhlas ni aku bagi resepi kat korang. Hu Hu Hu






Kek coklat moist

 

Bahan-bahan ( 21 x 21 cm )

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 cawan gula halus
  4 biji telur gred A
250 gm buttercup
2 sudu kecil esen vanilla
1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas
1/2 cawan susu cair

Cara-cara

1.    Masukan serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan susu cair kacau rata dan ketepikan.

2.    Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji,vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata,


3.    Masukan dalam loyang 9 x 9 dan bakar/kukus selama 1 jam pada suhu 180 darjah api atas bawah.

4.    Sejukan kek [untuk lebih enakkk]

TOPPING

5.    Untuk moistnya satukan 100 gm coklat masak, 1 sudu besar susu pekat manis dan 3 sudu besar air panas dan cairkan secara double boiler hingga pekat dan curahkan diatas kek dan hiaskan ikut suka


Selamat mencuba=)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online