Pages

nuffnang

Friday, November 26, 2010

Petua Traditional... I loikeeeeee....

People usually said, " ko ni mengabihkan boras (beras) mak bapak je".... erm yeke? [kasar yer bunyinya]..Mungkin ya bagi mereka yang menganggur macam aku ni. Tapi aku bukan menganggur pun. Aku cuma tunggu masa untuk practical jer. Tapi kalau ada orang nak sound aku duduk rumah menghabiskan beras mak aku jer, aku tak kesah pun. memang betul pun :'(. Eh tapi ni bukan lah nak mengadu hal sedih pula. Memang betul pun, bukan setakat beras je aku habiskan tapi kopi pun sama. Tapi yang peliknya aku tak gemuk2 jugak. Kenapa yer???? Supposedly, kalau aku makan nasi banyak2, lauk banyak2,beserta minum air kopi panas, or kopi ais, aku dah boleh demok kot. Lagi la makan hari2.... Tapi kenapa yer????



Haaaaa... la ni la aku nak story sikit apa dah jadi dengan beras & kopi tu........



Actually, aku ni suka ikut  petua traditional  sebab iannya : 
1) Easy
2) Less cost [p/s: sesuai bagi mereka yang sengkek macam aku - yer r mentang2 aku tak keje lagi]
3) NO CHEMICAL


Aku suka guna beras ni untuk sental muka aku yang tak berapa nak licin ni. Ye la bagi mereka yang dikurniakan muka licin, mulus tu tak payah buat benda2 ni semua pun takpe kan. Muka tetap cantik jer. 


Lately ni aku semakin risau dengan bekas pimple kat pipi aku ni. Urmmm tensi la kadang2.. So aku try la guna beras ni sapu kat muka. Memang dari dulu pun aku suka guna bahan ni untuk buat lulur kat muka & badan. Tapi lately ni rajin sedikit la, sementara takde keje ni. and ada masa lebih, so isi lah masa terluang dengan benda yg memberi benefit ni kan.





Okay, simple jer pun buat benda ni. Ambil beras & kopi and kisar jer guna blender kering milik mak korang tu. Kalau tak suka guna kopi, guna teh pun boleh. 





Then, letak air sikit je, untuk lembabkan beras tu. dan sapulah ke muka. GOsok perlahan2. Depend la nak buat berapa lama pun, tapi kalau aku suka buat lama sikit supaya segala kekotoran tu hilang. Dan kat bahagian hidung yang selalu ada blackhead/whitehead, gosok lama sedikit tapi jangan sampai melecet yer. Dan kalau buat lebih bahan ni, bolehlah sapu kat badan juga.



Okay, done.Simple kan. Tak perlu keluar modal untuk cantik. Kulit aku jenis yang sensitive, hanya boleh guna pencuci muka tertentu jer iaitu yang tak banyak chemical. So sometimes aku guna petua ni je.


Dan nak kongsi juga la, kenapa aku guna kopi atau teh. Kerana banyak benefitnya. Antaranya :



  • Mampu menanggalkan sel kulit mati & memperbaiki kulit yang rosak.
  • Dapat menetralkan kulit yang teriritasi & memberi nutrisi pada kulit.
  • Menghilangkan bau badan.
  • Merevitalisasi sel kulit baru dan menjaga kelembapan kulit.
  • Mampu menghilangkan bekas jerawat, dan blackhead.
  • Menghilangkan selulit jika dilakukan secara teratur.
  • Dapat memperbaiki sirkulasi darah dan memecah lemak di tubuh yang dapat menimbulkan selulit.
  • Berfungsi sebagai astringent karena kandungan pH-nya sama dengan kulit kita (4,5) sehingga mampu mengurangi dan menghilangkan jerawat ataupun noda di kulit.
  • Memberi proteksi terhadap sinar UVA atau UVB.
 So, u all bley la cuba petua ni yer. Pasti akan rasa kesannya. Muka lebih berseri2 dan Badan pun selesa tanpa daki dan bau badan. InsyaAllah. Selamat mencuba=)







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

online